Eerste week in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Feike Jan Hoekstra - WaarBenJij.nu Eerste week in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Feike Jan Hoekstra - WaarBenJij.nu

Eerste week in Nepal

Door: Feike Jan

Blijf op de hoogte en volg Feike Jan

14 November 2013 | Nepal, Kathmandu

Eindelijk een internetcafe gevonden, tijd om wat foto's en een blog te uploaden. Ik zit hier nu een week, maar het voelt alsof ik hier al een maand ben. De afgelopen week zo veel beleefd en om niks te vergeten toch maar besloten om voor me zelf even een blog bij te houden. Voor de mensen die dat leuk vinden kunnen hier meelezen.Tot nu toe probeer ik elke dag even een klein verhaaltje te schrijven, kijken hoe lang ik dit ga volhouden.

Day 1 07-11-2013

Na een landing met perfect uitzicht op het dak van de wereld, de Himalaya, toch wel beetje gespannen aangekomen in de hoofdstad kathmandu. De taxirit richting mijn voorafgeboekte hostel, gaf mij meteen een goed beeld van deze stad. Hectisch, druk en vies. Chauffeurs hebben vrijwel continu hun hand op de claxon en wegen zijn in onze ogen onbegaanbaar. Na ingecheckt te hebben in mijn hostel, alobar1000, ben ik eerst maar even de stad ingegaan. Na nog geen kwartier werd ik al aangesproken door een 'vriendelijke' Nepalees die als hobby toeristen graag wat van de stad liet zien. Met al mijn naïviteit ben ik daar op ingegaan waarna ik achteraf natuurlijk flink moest afrekenen. Later hoorde ik dat dit voor de zogenoemde 'tourist hunters' dagelijkse kost is. Echter heb ik wel een goede rondleiding gehad en veel van de stad gezien, die naast de hectiek beschikt over verschillende indrukwekkende tempels. Terug in het hostel, voelde ik me toch nog niet echt thuis. Waarom ging ik ook alweer alleen? Hoe maak je ook alweer nieuwe vrienden? Waarom slaap je met 6 man, waarvan de helft snurkt, op 20 vierkante meter? De moeheid overheerste en dus ben ik met een toch wel onzeker gevoel op bed gegaan.

Day 2 08-11-2013

Wakker geworden zonder enig doel in het vooruitzicht. Ik ben zo lang mogelijk blijven liggen totdat ik moed had verzameld om doelstellingen te creëren. Mijn eerste doelstelling was om activiteiten te plannen. Al gauw had ik een 6 daagse trip weten te boeken naar Chitwan national park en nepal's tweede stad: phokara. Mijn tweede doelstelling werd bereikt door mijn dorm binnen te stappen een Nederlander tegen het lijf te lopen. Vrienden maken. Check! Binnen 5 minuten was besloten dat hij, Daniel, ook wel mee kon op mijn geplande trip. Savonds nog meer mensen ontmoet tijdens een tour naar de bekende 'monkey temple'. Een overtuigend verhaal over het boeddhisme, de vele tempels en honderden apen die hier rondvliegen maken dit in het donker een magische plek.
Slapen met een voldaan gevoel.

Day 3 09-11-2013

Half zes ging de wekker gepaard met het aangename gesnurk van een kleine 'vrouwelijke' Chinees. Een Harley was er niks bij. De 6 uur durende bumpy ride richting chitwan national park was oncomfortabel maar ook indrukwekkend. Armoede, afval en burgers strijdend voor het communisme was het beeld op straat. Aangekomen bij het Chitwan national park werden we verblijd met een goede lunch en een eigen appartement met douche en toilet. Onze eerste activiteit was een cultural tour door het dorpje gelegen bij het national park. Ook hebben we de eerste olifanten gezien. Veel van de huishoudens hier hebben een olifant als huisdier in de achtertuin staan. De dieren worden nu gelukkig goed behandeld wat in het verleden wel anders geweest schijnt te zijn. Ons gezelschap voor de komende dagen bestaat uit een Ferdows uit Singapore en Bill en Ginny uit Canada met de respectabele leeftijden van 73 en 82. Mensen met een berg levenservaring en ontzettend mooie reisverhalen. De wekker is gezet, morgen weer om 6 uur op voor een kanotocht en meer.

Day 4 10-11-2013

Een fantastische dag die weer vroeg begon met een kanotocht in een uitgeholde boom over de rivier. Nog geen half uur onderweg en de eerste krokodil lag op de kant te zonnebaden! Tijdens deze tocht nog veel meer krokodillen gezien en zelfs de ijsvogel houdt zich hier niet schuil. Na de kanotocht hebben Daniel en ik gebadderd met de olifanten. Een toeristische attractie, maar wel een hele leuke ervaring! S'middags stond een jeepsafari op het programma met als hoofddoel het spotten van de hier zeldzame neushoorn. Na een drie uur durende rit door de jungle nog steeds geen neushoorn. Ik had de hoop al opgegeven, maar ons geduld is gelukkkig beloond! Later hebben we zelfs nog een tweede neushoorn in het water gespot. Ook de jeepsafari is daarom beëindigd met een goed resultaat. Als afsluiting van deze topdag zij we nog naar een Nepalese Stickdance geweest.

Day 5 11-11-2013

Nog voor het ontbijt weer met onze gids op pad, waarbij we op de rug van een olifant de jungle in zijn gegaan. De opkomende zon en ochtendmist zorgden voor mooie beelden. Wederom hebben we wilde neushoorns, krokodillen, zwijnen, herten en bijzondere vogels gezien. Hiervoor wil ik elke ochtend wel vroeg opstaan! De rest van de dag konden we ons eigen gang gaan en hebben we gechild bij ons appartement met op de achtergrond de Himalaya. S'avonds hadden we in een kroeg afgesproken met een groep Australiërs die we tegen waren gekomen. Het bij ons bekende bierspel/kingsen kenden zij ook wel.

Day 6 12-11-2013

Ons laatste activiteit van ons trip in Chitwan was birdwatching. Vanochtend vroeg de wandelschoenen aan voor een wandeltocht om op zoek te gaan naar zeldzame vogels.
De vogels waren snel vergeten, toen onze gids begon te rennen en riep: Rhino!! Wij er achter aan en toen stonden, gelukkig, aan de andere kant van de rivier een neushoorn samen met een olifant gezellig hun ontbijt te nuttigen. Goede afsluiting van echt een fantastisch begin van mijn reis. De daaropvolgende 6 uur durende busreis die relaxt had moeten zijn, monde uit in de langste 6 uur van mijn leven. Vanwege de aankomende verkiezingen in Nepal en de stakingen die daarmee gepaard gaan, is het openbaar vervoer in Nepal momenteel niet optimaal. Na een uur te hebben gewacht kwam daar ons krakkemikkige busje aan, waarbij niet alleen mensen in de bus zaten, maar ook op de bus.. Gewoon op het dak!! 26 plaatsen, 46 mensen. 6 uur in het gangpad gezeten/gelegen/gestaan. Deze bijzondere ervaring was snel vergeten nadat we aankwamen in Pokhara. Met Daniel en twee andere Australische dames die we ontmoet hebben in de bus en hier bekend zijn, slaapplek gevonden in een goed guesthouse. Savonds kwamen we in contact met iemand die deel uitmaakt van het beste skydive-team van de wereld. Conclusie van deze ontmoeting: wij gaan morgen als een van de eersten van de wereld skydiven, vanuit een helikopter, boven de Himalaya!!! Kin wol janke!

Day 7 13-11-2013

Al vroeg wakker met een sprong uit een helikopter in het vooruitzicht. Aangekomen bij het zogenoemde droppoint stond daadwerkelijk het beste skydive-team van de wereld ons op te wachten. Deze mensen hadden de dag daarvoor hun kamp hier opgezet om de eerste sprongen uit te testen. Als nummer 8 van de wereld ben ik door een helikopter 4 km de lucht in gevlogen om een tandemsprong te maken boven de Himalaya. 45 seconden vrije val en 5 minuten zweven met het beste uitzicht wat ik ooit heb gehad. Onbeschrijfelijk en één van de beste ervaringen die ik ooit heb meegemaakt. De rest van de dag zitten nagenieten bij het meer van Pokhara.


Fantastische eerste week, waarin ik al veel leuke mensen heb ontmoet. Ik ben nu met Daniel weer terug in Kathmandu voor een paar dagen en ga nu kijken voor een busreis naar India om daar mijn reis te vervolgen.

Groetnis ut Nepal


  • 14 November 2013 - 13:01

    Tseard.:

    GEWELDICH!!!

  • 14 November 2013 - 17:37

    Nanneke:

    Sjezus wat moat ik hjir no op sizze?! Ik bin sa ferskrikkelijk jaloers, mar dat wist yntusken wol.... Hast myn earste jierdeicadeautsje al yn'e tas?

  • 14 November 2013 - 18:30

    T+F Andringa:

    Sjonge FJ, wat in belevenis om soks mei te meitsjen. Genyt der fan jong enne ........F.s.t hè. Do snapst wol wat ik bedoel

  • 14 November 2013 - 19:50

    Matty:

    geweldig f.j.mar beppe wol net graag mei.dikke tût.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Backpacken in Azie

Azie

Recente Reisverslagen:

15 Februari 2014

Vietnam en Thailand

12 Januari 2014

Thailand, Cambodia en Vietnam

16 December 2013

Sri Lanka en Thailand

23 November 2013

India

14 November 2013

Eerste week in Nepal
Feike Jan

Actief sinds 26 April 2011
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 13534

Voorgaande reizen:

06 November 2013 - 16 Februari 2013

Backpacken in Azie

23 April 2011 - 30 Augustus 2011

New Zealand

Landen bezocht: